leerkracht
Yvette Rolsma-Duijs en de Vondelschool go way back. Al 25 jaar staat ze voor de klas. Op dit moment in groep 4, maar ‘eigenlijk vind ik elke groep ontzettend leuk.’ En zelfs met 100 miljoen op haar bankrekening zou Yvette nog iedere dag naar de Vondelschool gaan om leerkrachten te ondersteunen met kinderen die net iets meer aandacht nodig hebben…
‘Nadat ik Atheneum had gedaan, wist ik niet goed wat ik wilde. In die tijd ging je rechten studeren of Algemene Letteren. Rechten vond ik verschrikkelijk, dus het werd Algemene Letteren. Destijds mocht je daar nog lekker lang over doen, dus ik heb zes jaar gestudeerd. Tja, en toen? Iemand die ik goed kende was begonnen aan een verkorte Pabo-opleiding. Zij was ontzettend enthousiast, en dat sloeg op mij over. De opleiding was heel praktisch en in één jaar en negen maanden was ik klaar.’
Inspirerende stage(s)
‘Tijdens mijn opleiding liep ik meerdere stages en zag ik vier verschillende scholen van binnen. Een stage op een vrij christelijke school pakte in eerste instantie minder goed uit. Degene die mij begeleidde was behoorlijk negatief, en dat kwam ook terug in de manier waarop ze lesgaf. Is dit nu wel wat voor mij? De twijfel begon toe te slaan, maar gelukkig kwam ik daarna terecht bij een school die ontzettend inspireerde. De visie op onderwijs van de directeur, en zijn benadering naar kinderen toe, maakten dat ik het gevoel dat ik op het goede pad zat weer terugkreeg. Ik ontdekte hierdoor ook hoe belangrijk de rol van een stagebegeleider is. Met regelmaat heb ik zelf stagiaires in de klas. Zo begeleid ik nu Yvon, we doen samen de woensdag. En al sta je al 25 jaar in het onderwijs… ik leer ook van haar ideeën en inzichten. Mooi toch, dat je nooit bent uitgeleerd?’
Zoveel meer dan rekenen en lezen
‘Ik vind het geweldig dat ik als leerkracht mijn steentje bijdraag aan de ontwikkeling van kinderen van vier tot twaalf jaar. Leren lezen en rekenen is belangrijk, maar alles wat daaromheen zit, zoals sociale vaardigheden, vind ik het mooiste aan mijn vak. Hoe ga je met elkaar om? Wat doe je als er ruzie op het schoolplein is geweest? En hoe zorg je voor een fijne sfeer in de klas? Daar aandacht aan besteden, en goed luisteren naar wat elk kind bezighoudt, vind ik prachtig. Het is toch fantastisch dat je als leerkracht een bijdrage kan leveren aan een gevoel van veiligheid en eigenwaarde van je leerlingen?’
De meerwaarde van zij-instromers
Toen ik in 1998 in dienst kwam, was het team relatief klein, net als de school. Het was een tijd waarin je als leerkracht op je verjaardag op het schoolplein toegezongen werd door de hele school.’ Lachend: ‘Nee, dat zou nu geen optie meer zijn. Hoe groter we werden, hoe meer collega’s erbij kwamen. Jonkies die net van de Pabo kwamen, maar ook zij-instromers die bijvoorbeeld een achtergrond in rechten hadden of als cameraman hadden gewerkt. Ik vond - en vind - dat heel prettig. Het zorgt niet alleen voor variatie in je team, maar biedt ook een verrijking als het gaat om lesgeven. Daarbij zijn wij als school natuurlijk ook een bedrijf. De ervaring die zij-instromers in het werkende leven hebben opgedaan, is absoluut een meerwaarde.’
Wat zou je doen met 100 miljoen?
‘Ik zeg weleens dat als ik 100 miljoen zou winnen, ik per direct ontslag zou nemen. Om me vervolgens weer aan te melden om leerkrachten ondersteuning te bieden bij kinderen die net iets meer aandacht nodig hebben. En daarvoor hoef ik uiteraard niet betaald te worden. Het is echt mijn passie om kinderen te helpen bij hun ontwikkeling. De kinderen die me bijblijven? Dat zijn toch de leerlingen die het wat moeilijker hebben en zich moeten aanpassen aan de vorm waarin het onderwijssysteem ze wil gieten, terwijl dat voor hen misschien niet de manier is. Zij vragen om net even een andere benadering. Als leerkracht kan ik hen mijn geduld en aandacht bieden. Wat heb je nodig? Waarbij voel jij je prettig? Dat zijn belangrijke vragen om te stellen.’
Vakleerkrachten
‘Het feit dat de Vondelschool met vakleerkrachten werkt, is een belangrijke reden dat ik hier al zolang zit. Ik vind het ontzettend goed dat daar geld voor wordt vrijgemaakt. Drama, muziek, crea, gym… Sommige leerlingen zijn misschien minder goed in rekenen, of vinden lezen moeilijk. Geweldig om te zien dat ze zich dan helemaal uitleven tijdens een dramaklas of losgaan in hun creales. Het is zo belangrijk dat je als kind voelt: wauw, hier ben ik goed in. Dat werkt door op verschillende vlakken. Door ons aanbod worden bovendien verschillende talenten zichtbaar. Ik heb vaak gedacht: had iedere school dit maar… Ja, het is een grote aantrekkingskracht van de Vondelschool.’
Een goede sfeer is doorslaggevend
‘De sfeer op school is voor mij doorslaggevend geweest om te blijven. Leerkrachten zijn er voor elkaar. Je kan nooit met iedereen een hechte band hebben, daarvoor is onze groep ook te groot, maar met elkaar gaan we er echt voor. Er is eigenlijk geen collega waarmee ik het niet kan vinden. Het is soms een uitdaging om elkaar ook buiten school op te zoeken, iedereen heeft drukke agenda’s, maar af en toe samen lunchen of een wandeling maken verbindt. Net als de broodjesservice op vrijdag, of een mini-gedichtje die een collega standaard maakt ter aankondiging van een nieuwe memo.’
Elke dag een verrassing
‘Ik krijg weleens de vraag hoe het kan dat ik al zolang in het onderwijs sta. Daar moet ik altijd om lachen, want in het onderwijs is geen dag hetzelfde. Mijn werk is zo gevarieerd en leuk! Elke dag reageren kinderen anders, je hebt ieder jaar een nieuwe groep kinderen en dus ook andere ouders, en je bent continu met allerlei dingen tegelijk bezig die je uitdaging geven. Wil je een leven dat nooit saai is en waarin de tijd megasnel gaat? Stap dan het onderwijs in en laat je verrassen…’