zij-instromer

Van bedrijfsleven naar onderwijs

Tim van den Eersten (38) heeft de overstap van de bedrijfswereld naar het onderwijs aangedurfd. Wat inspireerde hem om deze verandering te maken? En wat was ervoor nodig? In gesprek met een zij-instromer van de Vondelschool.

Tim heeft een achtergrond in bedrijfswereld als projectmanager en heeft bij een onderzoeksbureau gewerkt, waar hij verantwoordelijk was voor medewerkers- en klantonderzoeken. Op een gegeven moment wilde hij iets anders. “Ik was het zat om constant achter een computer te zitten en kreeg ook last van mijn hoofd en ogen. Ook wilde ik graag meer in de buurt werken, zodat ik met de fiets naar mijn werk kon gaan. Ik stond voor de keuze: wat zal ik doen? Ik heb twee kleine kinderen, een van 5 en een van 2. Voor de thuissituatie wilde ik meer balans.” 
 

Wat heeft je uiteindelijk doen besluiten om het onderwijs in te gaan?

“Mijn vriendin werkt in het onderwijs op een middelbare school. Zij is degene die mij op het idee bracht om eens te kijken naar het onderwijs. Toen ik korfbaltrainingen gaf aan kinderen vond ik uitleggen en dingen aanleren heel erg leuk om te doen. Voor mij was het logisch om me te gaan verdiepen in het basisonderwijs.” 

Hoe heb je de overstap van het bedrijfsleven naar het onderwijs daadwerkelijk gemaakt?

“Ik heb veel online onderzoek gedaan en heb gebeld naar verschillende scholen. Uiteindelijk kwam ik in contact met twee scholen in Bussum, waaronder de Vondelschool. Ik sprak met de directeur, Lenneke, die mij heeft verteld hoe is het om te werken op de Vondelschool. Zij was net zo enthousiast als ik en wilde helpen met het geschiktheidsonderzoek. Ik heb ook veel informatie gezocht op overheidswebsites en opleidingen over het traject en de voorwaarden. Als je je verdiept zie je dat elke Hogeschool net anders is. Het mooie van dit traject is dat je studeren en werken combineert, en dus wel betaald krijgt.”

Kun je het proces beschrijven?

“Ik ben begonnen met een geschiktheidsonderzoek bij Françoise, mijn begeleider op de Vondelschool en leerkracht van groep 8B. Dat duurde negen weken, waarvan ik twee dagen per week in groep 7 werkte en drie dagen bij mijn oude baan. Om aan de Hogeschool te laten zien wat ik in mijn mars heb, moest ik een taal- of rekenles laten zien. Daarnaast heb ik het programma ‘Timmyland’ gebruikt in de klas, waarbij de kinderen bijvoorbeeld een rechtbank naspeelden. Superleuk om te doen! Françoise was een goede coach, vroeg me wat ik goed vond gaan in de lessen en wat ik de volgende keer anders zou doen. Danielle, de schoolopleider en Françoise, hebben hun bevindingen over mijn kwaliteiten met Lenneke gedeeld. Door de Hogeschool werd ik beoordeeld op zowel mijn gegeven lessen als mijn portfolio.”

En nu geef je les aan groep 8. Hoe bevalt dat?

“Ik vind het geweldig om les te geven aan groep 8. Ik heb echt affiniteit met die leeftijdsgroep. Thuis heb ik nog kleine kinderen, dus ik vind het leuk om met de oudere kinderen gesprekken te voeren en grapjes te maken. Tegelijkertijd is groep 8 best pittig om als zij-instromer te hebben. Het voelt als een flinke verantwoordelijkheid. Gelukkig kan ik altijd met collega’s overleggen.”

Het lijkt alsof het onderwijs je goed bevalt, maar het is ook hard werken. Hoe regel je dat?

“Het is inderdaad hard werken. Ik weet nog niet alles, dus ik doe vaak lang over het voorbereiden van lessen. Ik stem veel af met collega's en ontvang feedback van hen. Ook thuis ben ik veel bezig met voorbereiden. Het vergt veel tijd en energie, maar ik vind het de moeite zeker waard. Van het thuisfront vraagt het ook wel wat. Je moet het echt teamen met elkaar. Mijn omgeving is verder heel positief, dat helpt. Mensen vonden het passend bij mij. Ik krijg veel steun van vrienden en familie.”

Wat neem je mee uit het bedrijfsleven?

“Mijn algemene kennis, ervaring en mensenkennis, ik kan goed vanuit eigen ervaring spreken. Als ik bijvoorbeeld een les maak over planning kan ik als oud projectmanager hier waarde aan toevoegen. Meer dan uit het boek en de methode. De computer heeft niet zoveel geheimen meer, maar sommige collega’s vinden dingen opzoeken moeilijk, daar kan ik bij helpen. In het bedrijfsleven heb ik ook presentaties voor grotere groepen gegeven, ik weet hoe ik op dingen kan inspelen. Ik kan mijn grenzen aangeven en orde houden. Dat neem ik allemaal mee de klas in. En je leert ook weer nieuwe dingen.”

Wanneer heb jij een fijne schooldag gehad? 

“Fijn als je een dag hebt waarin de kinderen rustig werken, luisteren en plezier hebben. Dat ze zin hebben om morgen weer naar school te gaan! Of dat je ze iets hebt geleerd wat blijft hangen en ze daarop terugkomen.”

Ben je na het lezen van dit interview geïnteresseerd en wil je meer horen over het zij-instroom traject bij de Vondelschool? Neem dan contact op met Lenneke Welschen via directie@vondelschoolbussum.nl of 035-6912698.